
De bekostiging van hogescholen staat onder druk en de
kwaliteit van een groeiende populatie hogeropgeleiden komt ter discussie te
staan. Nog voor deze incidenten was het ministerie al volop bezig met onderzoek
en ontwerp voor een nieuw financieel stelsel. Bij een groot deel van de
onderwijsinstellingen zijn de veranderingen al op te merken; het afschaffen van
‘kleine’ opleidingen, inkrimpingen van het aantal studenten, numerus fixus, en zelfs complete
reorganisaties. Hoe is dit alles tot stand gekomen? Wat zijn nu de gevolgen
voor de docent op de werkvloer? En welke
rol kan mediation bij reorganisaties hebben? De Nationale Mediator geeft hier kort antwoord op.
Het ministerie van VWS liet in samenwerking met het Nederlands
Vlaams een commissie genaamd Toekomstbestendig
Hoger Onderwijs Stelsel (beter bekend als commissie Veerman) onderzoeken
wat er zou moeten veranderen in het hoger onderwijs om tot de top 5 kenniseconomieën
van de wereld te gaan behoren. De bevindingen zijn dat het huidige systeem te
veel uitval kent, te weinig onderscheidend is en excellente studenten weinig
uitdaagt. Eén van belangrijkste aanbevelingen is om universiteiten en
hogescholen hun profiel duidelijk te laten maken. De commissie Veerman pleit
voor het geleidelijk doen afnemen van het aandeel studentgebonden financiering
in ruil voor missiegebonden financiering. Wat deze missiegebonden financiering
gaat betekenen is nog niet helder. Wel is het een feit dat het wordt ingevoerd
aangezien de staatssecretaris van Onderwijs de aanbevelingen heeft omarmd en
als de manier ziet om een kwaliteitsimpuls te geven aan het onderwijs. De gevolgen van de veranderingen zijn voor de onderwijspraktijk alledag zichtbaar. De verandering in financiering bij profilering maakt de jaarlijkse bijdrage van het rijk mogelijk variabel en dit vraagt om flexibiliteit in de hoogste kostenpost: het personeel. Reorganisaties zijn aan de orde van de dag en baanzekerheid lijkt iets uit het verleden. Deze veranderingen en de onzekerheid die ermee gepaard gaat veroorzaken stress. Iets wat een zekerheid bleek, namelijk een vaste baan en een prettig werkklimaat, lijkt in één klap te veranderen. Opvattingen, waarden , assumpties en ideeën over de organisatie lijken te veranderen. Conflicten met collega’s, leidinggevenden en bestuur zijn een logisch gevolg. Verandering in visie levert discussie. Een visie deel je met elkaar of juist niet. De aanpak van de stress is om op een constructieve en open manier in dialoog te treden met de werkomgeving. Dat kan spannend en onveilig voelen, een mediator helpt daarbij. Wat hebben verschillende personen nodig en hoe zetten zij een stap in de goede richting? Teamvergaderingen, groepsgesprekken, reorganisatietrajecten en bilaterale gesprekken.
De Nationale mediator adviseert ter
preventie van conflicten bij reorganisaties. Maar ook in geval van arbeidsconflict
en exitgesprekken helpt de mediator bij het gesprek tussen leidinggevenden en
werknemers. Bel voor vrijblijvend advies en om de mogelijkheden te bespreken.
De komende tijd wordenop deze blog praktijkvoorbeelden
geschetst van reorganisaties binnen het onderwijs. Houdt ons dus in de gaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten