De Nationale Mediator was uiteraard aanwezig.
De verzekeringsmarkt,
in het bijzonder die in de Verenigde Staten, is al ver met de inzet van
mediation en ook in andere Europese landen, zoals Engeland, staan de ontwikkelingen
niet stil. Reden voor Achmea om mediators uit heel het land uit te nodigen om samen
met professionals uit ander disciplines zoals advocatuur en verzekeringswezen de stand van zaken in Nederland te onderzoeken en te zien of er
gezamenlijk stappen kunnen gemaakt worden.
Naast eloquente
sprekers als Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer en de voorzitter van de
Vereniging Gemeente Mediation, Frans Spekreijse hield Theo Woudstra (foto),
Directeur Achmea Claims
Organisatie,
een interessant betoog dat veel mediators moet aanspreken. Hij opende met een aansprekende slagzin:
“Liever een goede oorlog, dan een slechte vrede!”
Achmea Claims
afdeling heeft dagelijks te maken met tientallen letselschadegevallen,
voornamelijk veroorzaakt door verkeersongevallen. Theo Woudstra: “Als u aan de
overkant op de snelweg enkele auto’s in de kreukels zit staan die betrokken
zijn bij een file ongeluk is de kans groot dat 1 op 3 bij ons is verzekerd.
Erger nog, ik begin me zorgen te maken als bij zo’n ongeval niemand bij Achmea
verzekerd is!” Al deze schadegevallen betekent veel dossiers en veel
onderhandelen. Normaal is binnen een paar weken de zaak opgelost en wordt er al
dan niet uitgekeerd. Toch ziet Achmea een groei in de sector van hardnekkige
gevallen, waarbij verzekerden zich om wat voor reden dan ook nadelig voelen behandeld.
Nu is Achmea de grootste verzekeraar van Nederland dus als men niet oppast treedt het Calimero effect op: “Zij zijn groot en ik is klein”. Het nietige individu tegen de grote trage moloch. Woudstra komt tot de conclusie dat zijn afdelingen claims anders moet aanpakken. Het besef is binnen de organisatie gegroeit dat klanten ook tevreden gesteld moeten worden in hun rechtsgevoel. Een thema waar trouwens ombudsman Alex Brenninkmeier continu op hamert. De burger moet het gevoel hebben dat ze daadwerkelijk gehoord wordt en als individu gekend. Of zoals Woudstra het stelt: “Recht is het minimum van rechtvaardigheid.”
Nu is Achmea de grootste verzekeraar van Nederland dus als men niet oppast treedt het Calimero effect op: “Zij zijn groot en ik is klein”. Het nietige individu tegen de grote trage moloch. Woudstra komt tot de conclusie dat zijn afdelingen claims anders moet aanpakken. Het besef is binnen de organisatie gegroeit dat klanten ook tevreden gesteld moeten worden in hun rechtsgevoel. Een thema waar trouwens ombudsman Alex Brenninkmeier continu op hamert. De burger moet het gevoel hebben dat ze daadwerkelijk gehoord wordt en als individu gekend. Of zoals Woudstra het stelt: “Recht is het minimum van rechtvaardigheid.”
Achmea wil in de
nabije toekomst veel meer gebruik maken van – externe- mediation. Dat heeft
enkele aantoonbare voordelen:
·
Snel
duidelijkheid
·
Het
vertrouwen komt terug of blijft intact
·
Kosten
juridisch procedure worden voorkomen
Het bedrijf streeft
er naar de gang naar de rechter te mijden. Dit heeft alleen maar een
kostenverhogende werking voor alle partijen en vertraagdt de procedure aanzienlijk. Hoe wil Achmea
dit aanpakken? Ten eerste door mediation als een vaste stap in de procedure
te verwerken. Op dit moment wordt een mediator pas na twee jaar ingezet. Achmea
hoopt dat binnenkort mediation wettelijk wordt verankerd en
dat alle partijen het nut van mediation: lagere kosten, minder tijd en behoud
van relaties, gaan inzien.
Woudstra heeft een duidelijke ambitie. Waar nu zo’n 25
zaken per jaar via mediation worden opgelost, hoopt hij binnen afzienbare tijd
dit vertienvoudigt te zien. Zo’n 250 zaken per jaar dus. Hiervoor zullen ook mediators van
buiten aangetrokken worden. Dat is goed voor de verzekerde, de mediator en Achmea!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten