Conflict begint vaak bij teleurstelling, bij de constatering dat iets niet gaat zoals we dat hadden verwacht en we de schuld daarvoor afschuiven op een ander.
De teleurstelling kan op ons zelf slaan, bijvoorbeeld omdat we niet in staat bleken iets te volbrengen zoals het lopen van een halve marathon. Teleurstelling kan ook slaan op een ander, omdat die een verwachting niet waarmaakt. In beide gevallen ervaren we een ongemakkelijk gevoel en daar willen we vanaf. We leggen de oorzaak en schuld dan buiten onszelf, opdat we ermee om kunnen gaan. In vaktermen: projectie en attributie.
“Ik heb het niet leuk op mijn werk, omdat mijn baas
vervelend is door mij steeds op mijn functioneren aan te spreken”, is natuurlijk een veiliger weg dan zoals
Mercier schrijft: ‘je teleurstelling te
onderzoeken om helderheid over jezelf te krijgen’. Door reflectie tot de
ontdekking komen dat je baas niet vervelend is maar gelijk heeft is namelijk veel
pijnlijker. Het gevaar met het toeschrijven van teleurstelling aan de
eigenschappen of gedrag van een ander (managers zijn irritante eikels) is dat die
zich gaat verdedigen. Het conflict is dan geboren. De communicatie verslechtert
en de aansluiting van achterban of advocaten verergert de situatie en uiteindelijk
vraagt een ieder zich af waar het nou eigenlijk om was begonnen. Mercier stelt dat
‘je door teleurstelling jezelf beter kan
leren kennen’.
Die reflectie is uitermate zinvol bij het oplossen van conflict, maar vraagt in het heetst van de strijd begeleiding en coaching.
Het vertalen van
teleurstelling in het toeschrijven van schuld, is uiterst ingeburgerd. Dat
blijkt wel uit de definitie die STECKR, de Stichting Expertise Centrum
Re-integratie hanteert om arbeidsconflict te definiëren:Die reflectie is uitermate zinvol bij het oplossen van conflict, maar vraagt in het heetst van de strijd begeleiding en coaching.
“Twee individuen, een groep of twee groepen, binnen de grenzen van een arbeidsorganisatie hebben een arbeidsconflict als tenminste een van de partijen vindt dat de andere partij haar dwarsboomt of ergert”.
Pas als één der partijen zich weet te beheersen en weer rationeel oplossend gedrag gaat vertonen kan de communicatie worden hersteld en op elkaars belangen worden ingegaan. Dit vraagt veel van mensen omdat het toeschrijven van de schuld aan de ander is nu eenmaal makkelijker dan reflectie.
Goed dus dat er Nationaal Mediators zijn die dit proces kunnen
ondersteunen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten