dinsdag 29 januari 2013

“Een baan in de media is niet meer voor het leven”


Het gaat slecht in Hilversum. Door de bezuinigingen staat ongeveer de helft van het aantal banen bij de landelijke publieke omroep op de tocht, zo schatten NVJ en NPO. In de Gooi- en Eemlander zag burgemeester Pieter Broertjes het somber in: “Onze sociale dienst krijgt het druk.” Maar wat moet je met ontslagen omroepmedewerkers?
 Geert Tomlow, voormalig regisseur, ziet een mooie rol weggelegd voor mediation:  “Een mediator is er voor beide partijen.” Tekst: Vincent Weggemans
 
In De Jonge Haan begeeft Geert Tomlow zich op bekend terrein. Met ruim dertig jaar ervaring als editor, regisseur en producent kent hij het klappen van de Hilversumse zweep. In 2005 besloot hij politiek actief te worden en meldde zich bij de PVV van Geert Wilders, die hem opnam in zijn talentenklasje. Tomlow: “Ik voelde dat mijn tijd in Hilversum langzaam ten einde liep. Ik was uitvoerend producent en vond weinig bevrediging meer in mijn werk. Tegelijk wilde ik in de politiek meewerken aan het besturen van Nederland. Omdat de PVV in die tijd bepaald nog niet salonfähig was, bleven daarna veel deuren in Hilversum voor mij gesloten. Toen ik na de verkiezingen niet in de Tweede Kamer kwam en Wilders duidelijk maakte niet met mij verder te gaan, werd ik behoorlijk op mezelf teruggeworpen. Wat nu? Dat was een belangrijk moment in mijn leven, zoals veel omroepmedewerkers dat de komende tijd zullen meemaken. Het is zeer belangrijk dat ze zich daarop voorbereiden. Als je geen plan B en C hebt, dan zul je het niet redden.”
Boze buitenwereld
Omroepmensen leven in een bubbel, aldus Tomlow. In Hilversum gelden andere wetten dan in de wereld buiten de omroep. “De publieke omroep is een moloch, een monster met tien Nederlandse zenders die continu gevoed moeten worden. Die machine stopt niet, dus alles wijkt voor de uitzending. De deadline is heilig, het moet immers op zender. Buiten Hilversum, in andere organisaties, gaat dat heel anders. Daar gelden andere termijnen, samenwerkingsvormen, hiërarchieën, die moet je leren kennen. Ik heb het aan den lijve meegemaakt, het is alsof je opnieuw moet beginnen. Dat is een interessant proces. Het heeft mij veel gebracht; ik ben lid van Nieuwspoort geworden, doe politieke analyses voor de BBC, mag als mediator allerlei conflicten oplossen, ik geniet nu volop van mijn werk. Ik mis af en toe die deadline wel, die je dwingt continu te presteren. Aan de andere kant heb ik nu meer tijd en gelegenheid voor reflectie, ik denk meer na. Je moet jezelf opnieuw uitvinden als je uit de omroepwereld stapt: wat kun je als opnameleider in de boze buitenwereld, als cameraman zonder camera, als regisseur zonder programma?”
Opgeheven hoofd
Op advies van vrienden ging Tomlow studeren. Hij volgde een master Conflict Management bij Schouten en Nelissen University en ontdekte wat hem écht interesseerde: praten met mensen, wederzijds begrip bewerkstelligen, gemeenschappelijke grond zoeken. Tomlow: “De term mediation heeft een juridische bijsmaak, maar ik trek het graag breder. Als mediator laat je strijdende partijen inzien wat het gemeenschappelijke belang is, opdat hun focus niet langer ligt op het conflict, maar op de weg voorwaarts. Bij echtscheidingen richten mensen zich vaak op de ruzies die nog uitgevochten moeten worden, maar zo kom je er niet uit. Een mediator zorgt ervoor dat de emoties om de scheiding niet de samenwerking in de toekomst in de weg zullen staan. Voor ontslagprocedures geldt hetzelfde: woede om ontslag moet niet de besprekingen over de voorwaarden beïnvloeden. Het is belangrijk dat de werknemer met opgeheven hoofd het pand kan verlaten, zoals het voor de werkgever belangrijk is dat hij niet een ex-medewerker heeft die iedereen vertelt hoe slecht hij is behandeld. Die conflicten kun je beslechten in het bijzijn van een advocaat à raison van 300 euro per uur, maar die heeft er financieel baat bij dat het conflict nog even voortduurt. Een onafhankelijke mediator niet, die is er immers voor beide partijen.”
Blijven investeren
Een baan bij de omroep doet het altijd goed op feestjes, er valt immers genoeg te vertellen. Maar wat als het werk deel van je identiteit is geworden en je baan valt weg? Volgens Tomlow is dat voor veel voormalig omroepmedewerkers een groot probleem. “Het zelfvertrouwen krijgt een enorme knauw en je leven staat op z’n kop. Je moet verder, maar hoe? Ik coach mensen bij deze overgang door terug te gaan naar het begin: wat kun je, wat wil je? Het valt me op dat veel mensen een slecht zelfbeeld hebben, vol onzekerheid over de eigen talenten. Vooral vrouwen hebben daar last van. Maar het is heel goed mogelijk dat het niet aan jou ligt dat je je baan bent kwijtgeraakt. Kijk naar deze bezuinigingsronde, die zal velen raken die uitstekend functioneren. Juist daarom is het voor omroepmedewerkers van belang nu vast na te denken over wat ze met hun leven willen. Een baan in de media is niet meer voor het leven, dus wat wordt die tweede carrière? Als het ontslag je overvalt, ben je te laat. Dan zit je met een uitkering thuis, met waarschijnlijk toenemende financiële zorgen, en moet je de kracht en energie hebben om jezelf opnieuw uit te vinden? Dat is ontzettend moeilijk. Veel mensen kabbelen rustig voort in hun baan, draaien hun diensten en beseffen niet hoe kwetsbaar hun ecosysteempje is. Je moet blijven investeren in jezelf, verder kijken dan je huidige baan. Want die kan zomaar ophouden.”
Wie is Geert Tomlow?
Na een carrière als editor, regisseur (van onder meer Zeg ‘ns Aaa en Sonja Barend’s talkshow) en producent verruilde Geert Tomlow (1955) in 2005 de Hilversumse slangenkuil voor de Haagse. Hij stond twaalfde op de lijst van de PVV, maar bij de verkiezingen in 2006 lukte het hem net niet om in de Tweede Kamer te komen. Hij ging vervolgens Conflictmanagement studeren en richtte met Jeroen Ketelaars en Lucita Couto Gestal Stichting De Nationale Mediator op. Als onafhankelijke conflictoplosser wordt zijn hulp ingeroepen bij echtscheidingen, arbeidsconflicten en andere zakelijke geschillen. Daarnaast begeleidt hij mensen die na een arbeidsconflict een nieuwe richting willen geven aan hun carrière.
 

Geen opmerkingen: